قرآن کریم
ابن ام قاسم مرادی، حسن (1393ق)، الجنی الدانی، تحقیق: فخر الدین قباوه، حلب: المکتبه العربیه.
ابن درید، محمد بن حسن (1426ق)، جمهرة اللغة، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن سیده، علی بن اسماعیل (1424ق)، المحکم والمحیط الأعظم، قاهره: معهد المخطوطات العربیه.
ابن فارس، احمد (2008م)، مقاییس اللغة، تحقیق: ابراهیم شمس الدین، بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، بیروت: دار صادر.
ابنابیحاتم، عبدالرحمن بن محمد (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم، ریاض: مکتبة نزار.
ابنعاشور، محمدطاهر (1984ق)، التحریر والتنویر، تونس: الدار التونسیة للنشر.
ابوعبیده، معمر بن مثنی (1381ق)، مجاز القرآن، قاهره: مکتبة الخانجی.
انصاریان، نسرین (1400ش)، «تفاوت معنایی سه واژۀ «لفظ»، «کلمه» و «قول» با توجه به استعمال آنها در آیات»، دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، ش39: 213-202.
پیاژه، ژان (1384ش)، ساختارگرایی، ترجمۀ رضا علی اکبرپور، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
ثعلبی، احمد بن محمد (1422ق)، الکشف والبیان، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
جوهری، إسماعیل بن حماد (1407ق)، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربیة، تحقیق: أحمد عبدالغفور عطار، بیروت: دار العلم للملایین.
حسن، عباس (1973م)، النحو الوافی، مصر: دارالمعارف.
خلیل بن احمد (1410ق)، کتاب العین، قم: انتشارات هجرت.
دینوری، عبدالله بن محمد (1424ق)، تفسیر ابن وهب المسمی الواضح فی تفسیر القرآن الکریم، بیروت: دار الکتب العلمیة.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دار العلم و الدار الشامیة.
رجایی، مهدی و نسیبه براتی (1399ش)، «معناشناسی قسوة در قرآن»، مجلۀ آموزش زبان، ادبیات و زبانشناسی، سال3، ش2: 68-47.
سمرقندی، نصر بن محمد (1416ق)، بحر العلوم، بیروت: دارالفکر.
صالحی طالقانی، سارا (1391ش)، «معناشناسی نسیان در قرآن کریم»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
طباطبایی، محمدعلی؛ عبدالهادی مسعودی و محمدعلی مهدویراد (1398ش)، «تحلیل کاربردشناختی آیات تصدیق برای پاسخ به مسألۀ تحریف تورات و انجیل»، تفسیر و زبان قرآن، ش14: 134-117.
طباطبایی، محمدعلی (1397ش)، «سیر تاریخی پژوهشهای غربی دربارۀ انگارۀ اسلامی تحریف بایبل»، مطالعات تطبیقی قرآن کریم و متون مقدس، ش1: 82-49.
طباطبایی، محمدعلی و محمدعلی مهدویراد (1395ش)، «تاریخ انگارۀ تحریف بایبل در دورۀ پیشااسلامی»، پژوهشهای ادیانی، سال4، ش7: 28-9.
طباطبایی، محمدحسین (1390ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرانی، سلیمان بن احمد (2008م)، التفسیر الکبیر، اردن: دار الکتاب الثقافی.
طبرسی، فضل بن حسن (1372ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
طبری، محمد بن جریر (1412ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالمعرفة.
عباسلو، احسان (1391ش)، «رویکرد ساختارگرایی»، کتاب ماه ادبیات، ش70: 82-77.
فاریاب، محمدحسین (1388ش)، «تحریف تورات و انجیل از دیدگاه قرآن»، معرفت، ش143: 152-137.
فتحی، علی (1388ش)، «قرآن کریم و موضوع تحریفگری اهل کتاب بهویژه یهود»، قرآنشناخت، سال2، ش2: 212-167.
فراء، یحیی بن زیاد (1980م)، معانی القرآن، قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب (1430ق)، القاموس المحیط، بیروت: دارالمعرفة.
فیومی، احمد بن محمد (2001م)، المصباح المنیر، تصحیح: محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت: مکتبه لبنان.
قائمینیا، علیرضا (1393ش)، بیولوژی نص، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
قرشی، سیدعلی اکبر (1371ش)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
قمی، علی بن ابراهیم (1363ش)، تفسیر القمی، قم: دار الکتاب.
کریمی دوستان، غلامحسین و رویا آزادفر (1391ش)، فرهنگ توصیفی معنیشناسی، تهران: انتشارات باور عدالت.
گیررتس، دیرک (1393ش)، نظریههای معنیشناسی واژگانی، ترجمۀ کورش صفوی، تهران: نشر علمی.
مقاتل بن سلیمان (1423ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مکی بن حموش (1429ق)، الهدایة إلی بلوغ النهایة، شارجه: جامعة الشارقه، کلیة الدراسات العلیا و البحث العلمی.
مهروش، فرهنگ (1394ش)، «تاریخ انگارۀ ذکر در فرهنگ اسلامی»، مطالعات قرآن و حدیث، سال9، ش1: 78-43.
نجفی، محمدجواد؛ مرتضی سازجینی و عباس یوسفیتازهکندی (1396ش)، «بررسی تحریف تورات از نگاه قرآن کریم»، تفسیرپژوهی، سال4، ش7: 163-141.
واحدی، علی بن احمد (1415ق)، الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، بیروت: دار القلم.
Reynolds, Gabriel Said (2010), “On the Qurʾanic Accusation of Scriptural Falsification (taḥrīf) and Christian Anti-Jewish Polemic”, Journal of the American Oriental Society, Vol. 130، pp. 189-202